onsdag 8 februari 2012

Skolförberedelse iklädd skridskor

Tidigare har jag nämnt att vi har en skridskobana precis utanför vår förskola. Den används mycket flitigt av hela förskolan. I går tog vi som vanligt på skridskor, hjälmar och våra reflexvästar för att skrinna fram i vindens hastighet. Det var fjorton västbeklädda barn som övade på balans och lägeskontroll i godan ro när så 34 barn från skolan kom för att göra detsamma. Oj, oj, oj säger jag bara, det var som en enda stor myrstack av ungar som for fram på isen. Alla samsades väldigt bra om utrymmet och "våra" barn hittade kompisar från skolan att åka med, krypa med och stötta sig på (eller om jag ska vara ärlig så var det våra barn som stöttade skolbarnen).

                                Så här såg det ut på isen innan skolbarnen kom

Tänk ändå vad bra det är med dessa reflexvästar, för alla ungarna ser ungefär likadana ut i sina hjälmar och svarta eller rosa ytterkläder men jag kunde lätt räkna ihop alla mina, trots 48 barn på isen

Det kändes bara så himla rätt att träffas över "gränserna" så här innan förskolebarnen ska upp till skolans värld. Det blir liksom en start för nya bekantskaper, det blir tillfälle för återseenden och pedagogerna i skolan får tillfälle att träffa de "nya" barnen på ett avslappnat sätt. Det var även roligt för mig för oj vad många kramar jag fick av före detta förskolebarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar