tisdag 9 oktober 2012

Surfplattans läskiga dragningskraft

Att "lära" våra nya barn att använda surfplattan i en miljö där stora och små viljor ska samsas om en liten yta är sannerligen inte helt friktionsfritt. Det har under hösten varit ett evigt tjat om att få spela på surfplattan istället för att få lyssna på en saga, måla, rita eller leka tillsammans med de andra barnen. Vi pedagoger på förskolan har fått stå på oss otroligt mycket för att få dessa barn att förstå att vi alla måste leka, läsa, skapa och samspela också , allt för att vi ska må bra och lära oss olika saker.

Det är ju meningen att surfplattan ska vara ett komplement till den övriga verksamheten vi erbjuder på förskolan, inte ta över totalt.

Men skam den som ger sig.
Nu har de börjat leka lite dom små liven och vi pedagoger är så glada. Flera av barnen har också börjat visa lite intresse för att lyssna på sagor och vi vuxna njuter av att se barnen upptäcka sagans värld tillsammans. Så kanske att vi kan börja använda surfplattan mer som ett pedagogiskt verktyg och involvera barnen i arbetet med att dokumentera, utforska, upptäcka och reflektera över allt spännande som sker runt omkring oss och i fantasin.

Arbetet fortsätter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar