torsdag 22 december 2011

På gång igen, tror jag

Nu ska jag göra ett nytt försök med bloggen. Det har ju varit helt dött på den fronten sen i våras som ni kanske har märkt.
Jag ingår i ett projekt som Pedagogiskt centrum i Södertälje håller i. Projektarbetet går ut på att testa hur vi, tillsammans med barnen i förskoleklass och förskolor, kan använda läsplattorna Ipad, Ipad 2 och Samsung Galaxy på ett pedagogiskt sätt och hur vi kan koppla användandet av olika appar till vår läroplan.

Vi har nu hållit på ett tag och det är otroligt vad barn har lätt för att ta till sig ny teknik. De sätter sig upprymda runt läsplattan och väntar på  att få börja. Jag ger en kort instruktion till första barnet och sen är det bara att luta sig tillbaka och se hur barnen lär av varandra både när det gäller det tekniska med själva läsplattan men också hur de ska spela/använda de olika apparna.

Här kommer lite reflektioner och tankar från starten av projektet:

Har nu testat Paddan på barnen vid två tillfällen, mycket uppskattat. Barnen har ritat, spelat piano/trummor och spelat små spel. Vi har tillsammans tittat på vart vi bor, vart badhuset ligger och vart vår förskola ligger. Allt detta på Google Earth. Ska kolla efter fler roligheter och nyttigheter i app-affären.

Barnen på min förskola säger att dom vill spela på datorn men leka med Ipaden.
Det kan kanske komma sig av att runt Ipaden kan vi sitta sex, sju stycken och samarbeta men vid datorn kan vi vara högst två. Vid datorn är det olika pedagogiska spel som gäller men vid Ipaden är det just nu surfande efter bilder, videoklipp och musicerande som lockar.

Flera av barnen på min förskola har gjort egna iPad. En pojke tog ett lock från en kartong och ritade dit det spel han gillar bäst. Sen spelade han som bara den på sin egen iPad. De andra barnen blev imponerade och tog alla platta saker som fanns att tillgå för att göra iPaddar, sen satt dom där och duttade och drog med sina små fingrar på plattorna. Kreativt eller hur?
 

Tänk vad ungar är härliga. I går så gick en av pojkarna på förskolan runt med en svart handväska på axeln i över en timme. Efter ett tag var det någon som frågade vad han lekte? Svaret var: Jag leker Cina, Jaha? ja, jag har min i-Pad här i väskan, Vill du spela på min i-Pad? fråga pojken mig. Jag skrattade gott åt leken och spelade sen Cut the Rope på hans egenhändigt tillverkade i-Pad. Till Saken hör att när jag beger mig hemåt så går jag genom avdelningen och säger hej då med min väska dinglande på axeln och vad finns i väskan då? jo i-Paden som jag trodde var osynlig för omvärlden. Jag tror att ungar har röntgensyn.

Det här var lite information om vad som har hänt i projektet. Mer kommer!

1 kommentar:

  1. Kul att du har kommit igång igen! En bra sammanfattning på ett bra år. Tänk att förskolan nu börjar vara i framkant inom IKT, det kunde man inte tro för ett år sedan.

    SvaraRadera