torsdag 26 maj 2011

Inspirationsdag på gång

I morgon eftermiddag har all personal i mitt förskoleområde inspirationsdag. Det innebär att vi får möjlighet att gå på olika runda bord samtal eller workshops kanske det heter på utrikiska. Det kan vara ämnen som till exempel föräldraraktiv inskolning, Hur göra pedagogisk dokumentation eller dansa matte och språka med musik. Den sista workshopen ska jag själv hålla i, det känns pirrigt men ska bli så kul att få förmedla mina kunskaper i ämnet till mina kollegor.

Dansa matte och språka med musik går ut på, att med hjälp av musik, dans, sång och instrument öka barnens intresse och inlärningsförmåga vad gäller språkutveckling och matematik. Genom att använda kroppen i olika takt- rytm-rörelseövningar, rim, ramsor och sånger får barnen möjlighet att uppleva språk och matematik med hela kroppen. Mycket givande för alla parter. Jag har utformat ett material som jag använder men spontana idéer från barnen får alltid plats. Varje pass avslutas alltid men en skön avslappningsövning som barnen får delta i efter egen förmåga.Här kan ni kanske se hur kul vi har.
Lyssna nu! Jag spelar den här takten.

Nu byter jag takt. dom blåa ska ligga så här.

Dansa på alla gula balansplattor. Undra hur många det är?

Kryp under en kompis. Jag är över dig nu och du är under mig nu.


Spela starkt, spela svagt, spela alla, spela en och en. Lyssna! Hur låter din trumma? 

Hur vet man att det är sex prickar?
Jo, berättar pojken, om det är tre prickar och tre prickar så blir det ju sex. 3+3=6 
Barnen lär sig att känna igen mönster.   Jag vill att vi hoppar på ett ben sex gånger.
Barnens stora favorit var alltid dansstopp.
Imorgon ska jag alltså hålla ett dansa mattepass med mina arbetskamrater. Hoppas att dom kan ta något med sig "hem" till sina förskolor.

1 kommentar:

  1. Vilken bra början på din nya blogg, helt underbart blogginlägg och fina bilder.

    SvaraRadera